LARP -
Obecně řečeno je LARP hra, při níž hráč představuje nějakou postavu a tu hraje, neboť LARP je anglická zkratka Live Action Role Playing - "Hraní postavy na živo" Je to vlastně živá obdoba RPG jako jsou papírové Dračí doupě či Dungeons & Dragons. Ovšem pravidla her, náplň hry a zápletka zcela závisí na organizátorovi. Hráči pak mohou svým hraním více méně dovést hru do konce, který není vůbec předem jistý. Nejčastěji jsou LARPy inspirované fantasy (Pán Prstenů), dále pak kyberpunkem (Shadowrun) či jakýmkoli jiným prostředím, od starověkého Řecka počínaje (Xena, Trója, 300), přes mafii (Kmotr) a sci-fi světem konče (Hvězdné války).
Hry mohou být v malém počtu od několika lidí (LARP Ivenia), až po stovky hráčů na velkých akcích (Zlenice, Pán prstenů). Stejně tak každá hra klade jiný důraz na hraní rolí. Někde si musíte vymyslet historii své postavy a se smrtí hraní vaší postavy končí, jinde jste bezejmenný voják, který po smrti se jako jiný voják vrací do hry. Různá jsou i pravidla her. Od těch jednoduchých až po velmi propracované.
LARP z anglického live action role-playing game je formou hraní rolí, kterou hrají živí lidé podobně jako představení. Hráči představují své akce vlastními činy.
V LARPu hráč představuje hranou postavu a hráčovo jednání tedy přímo reprezentuje jednání postavy. V LARPu se hráč bere, jako by byl přímo onou postavou - hráčovo jednání je tak ostatními hráči přijímáno jako jednání postavy.
Všechny LARPy se odehrávají zároveň v reálném i imaginárním prostředí. V LARPech mohou postavy také zemřít. V některých systémech se jedná o dočasnou záležitost. Hráč je na nějakou dobu „vytažen“ z role. Ve většině herních systémů se však jedná o fatální událost a hráč si pak musí vytvořit zcela novou postavu.
Vývoj a rozvoj postavy
Mnoho LARPů využívá systémů pro rozvoj postavy. Může to být např. bodový systém, kde jsou hráči odměňováni body za účast v některých herních událostech. Takto získané body mohou uplatnit a získat za ně lepší schopnosti pro svoji postavu. Vývoj postavy může vycházet ze systému úrovní, kdy hráč začíná na první úrovni a za získané body může dosáhnout další úrovně. Jiným základním modelem je tzv. „schopnostní systém“, kde není vidět nějaký měřitelný posun, ale hráč používá body k získání jednotlivých schopností.
Fyzický boj nastává bez jakéhokoliv přerušení hraní role. Používají se zde zejména dřevěné či jekorové zbraně, airsoftové či laserové střelné zbraně, v zahraničí se častěji využívá latexových a podobných materiálů.
LARPy mohou mít tolik druhů a žánrů, jako mají knihy, divadelní hry či filmy. Přesto je však většina z nich založena na literatuře fantasy a science fiction, případně historických událostech. Zatímco některé LARPy si prostředí půjčují z existujících děl (např. Pán prstenů či Svět temnoty), většina využívá prostředí navržené konkrétně pro daný LARP.
Hráči LARPu zpravidla vnímají herní události jako příběh, v němž je jejich postava protagonistou. Zde se však sluší poznamenat, že jen velmi málo LARPů používá předepsané role či příběhy, jako je to obvyklé v klasickém divadle, a to, zda má LARP „vyprávět příběh“, je mezi hráči i teoretiky velmi kontroverzní téma.
[editovat]
Formát hry
Gothic punk
Firma White Wolf Game Studio pod značkou Mind's Eye Theatre publikovala gothicpunkové prostředí pro LARPy odehrávající se ve Světě temnoty. Tento svět je podobný našemu, ale hráči na sebe zpravidla berou role nadpřirozených bytostí jako upírů, vlkodlaků apod. Mind's Eye Theatre používá složitý systém symbolického boje inspirovaný americkou divadelní tradicí, pravidla pokrývají jak nadpřirozené, tak běžné schopnosti postavy a jejich rozvoj. Tyto LARPy se často hrají v sériích kratších her (kronikách).